Cruisen op Ameland

Op de bakfiets

Met de auto naar Holwerd, uitladen en op naar de terminal! We pakken de boot naar Ameland en nemen mee: 1 bakfiets, 1 racefiets en wat spullen om een paar nachtjes te slapen in een vakantiehuisje. Vanaf de kade op het vasteland zien we de boot aanmeren, een luide toeter verklapte haar aankomst al iets eerder. We staan klaar om de boot op te fietsen, samen met een heleboel Nederlandse toeristen. ‘Toeristen in eigen land’, want Nederland is super mooi om fietsend te verkennen.

Zo ook de Waddeneilanden. En dat weten meer mensen. Terwijl we wachten tot de boot geleegd is, raken we aan de praat met een ouder echtpaar uit Leeuwarden. Ze zijn komen fietsen naar Holwerd en gaan een weekendje naar Ameland, brengen een bezoek aan Nes en aan de vuurtoren op de westelijke punt van het eiland. Ze komen hier al jaren en genieten van de rust en de natuur. En dat is precies wat wij ook gaan doen.

Tijd om de boot op te fietsen, voetgangers en fietsers mogen eerst. De ondersteuning van de elektrische bakfiets geeft me een zetje, mijn vriend peddelt naast me op zijn racefiets. De boot biedt voldoende plek om je fiets veilig neer te zetten. Eenmaal vertrokken is de vakantie ‘aan’. De zon brand aan de hemel, het is begin juli en zomers warm. Eenmaal aan de overkant fietsen we naar het westen, waar we ons aansluiten bij een bevriend stel en hun hondje in het vakantiehuisje in Hollum.

Rondje eiland

De volgende ochtend pakken we na een stevig ontbijt onze fietsen. Tijd om het eiland te verkennen. Eerst richting de vuurtoren die we gisterenavond ritmisch voorbij zagen flitsen. We laten ons verrassen door het prachtige duingebied waar het fietspad speels doorheen loopt en volgen na een rondje westpunt het fietspad langs de noordkant van het eiland richting Kooiplaats, het meest oostelijke dorpje. Hier pronken oude en nieuwe boerderijen. De lama’s, geiten en kippen waggelen op het erf van iedere boer. En de wilde bloemenvelden maken je instant vrolijk.

Ameland straalt een bepaalde rust uit. De natuur is afwisselend. Waar we op de heenweg het perfect onderhouden fietspad door duinen volgen, fietsen we terug over ‘de dijk’ aan de zuidzijde. De ANWB bordjes en paddenstoelen verraden dat we in Nederland zijn. Dertig kilometer en een hele hoop tegenwind later, komen we terug in Hollum. Dat het weer ineens kan omslaan doet ons beseffen dat we op een eiland zijn, midden in de Waddenzee. Ver weg van de sleur. Heerlijk!

Kabouters en zeehondjes

Dag twee van onze fietsvakantie brengt ons naar het strand, waar we joelend de zee in rennen en na een middagje chillen de bakfiets inzetten om boodschappen te halen. Er gaat niets boven zelf koken op vakantie en dat doen we dan ook met plezier. We brengen samen de avond door met lekker eten, goede muziek, een fles lokale rum en het oer-Hollandse spelletjes Rummikub.

Check-out day: tijd om de bakfiets weer in te laden! Er is nog een klein plekje over, dus we kunnen nog even shoppen in Nes. Maar eerst is het tijd voor een fijne ochtendwandeling in het bos- en duingebied ten westen van Hollum. We genieten van de aanwezigheid van kabouters – ja echt – en de hond die de konijntjes de schrik van hun leven geeft. Onze wandelschoenen brengen ons op de mooiste paden, omgeven door duingras, hoge dennenbomen en varens. Met als enige geluid het geraas van de wind, doen we nieuwe energie op voordat we ons begeven in de souvenir winkeltjes van Nes en daarna de boot terug naar het vasteland pakken.

Ameland heeft ons blij verrast. Helemaal op de terugweg, wanneer de boot al slingerend tussen de boeien het diepere water opzoekt. Het is laag water en dat betekent drooggelegen zandbanken en… zeehondjes. Dit is vakantie op haar puurst, in eigen land. Gewoon op de fiets!